iklan

Followers

Pages

Tuesday 23 August 2011

SEGMEN : KAMI BLOGGER PRIHATIN !

Jom sama-sama menderma!

Sebagai menyokong Segmen KAMI BLOGGER PRIHATIN oleh Ben Ashaari,

"Marilah kita sama-sama berdoa untuk saudara kita di Somalia.
Moga sedikit bantuan yang kita hulurkan dapat mengurangkan derita mereka.
Insyaallah yang sedikit akan berganda menjadi banyak"

Jika ada yang berminat untuk menderma, boleh ke laman ini :http://irmblog.org/2011/07/serious-drought-in-somalia-affecting-livelihoods/

Mereka pun nak berhari-raya juga!

Petikan berita dari Utusan Malaysia

ISTANBUL 18 Ogos – Negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) semalam menjanjikan sumbangan AS$350 juta (RM1.05 bilion) untuk mangsa kebuluran di Somalia dan jiran-jirannya di timur laut Afrika manakala Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meminta bantuan kewangan tambahan berjumlah AS$1.2 bilion (RM3.6 bilion).

Setiausaha Agung OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu berkata, jumlah AS$350 juta itu tidak mencapai matlamat AS$500 juta (RM1.5 bilion) yang disasarkan oleh OIC.

Namun selepas mesyuarat tergempar di sini semalam, Ihsanoglu berkata, beliau masih berharap angka sasaran itu dapat dicapai menerusi sumbangan akan datang.

Peserta dalam mesyuarat itu bersetuju untuk mewujudkan satu ‘mekanisme jaminan makanan’ bagi mencegah krisis sedemikian daripada berulang pada masa depan, kata Pengerusi OIC, Menteri Luar Kazakhstan, Yerzhan Khazykhanov.

Dalam ucapan pembukaannya, Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan menggesa negara-negara kaya di Barat dan dunia Islam menghulurkan bantuan kepada Somalia, kerana mereka turut bertanggungjawab terhadap krisis itu kerana selama ini tidak menghiraukan kemiskinan di negara tersebut.

Islam mengajar kita, kita tidak tidur dengan perut kenyang sedangkan jiran kita kelaparan.

“Sekiranya kita telah menunaikan tanggungjawab kita, adakah negara saudara kita Somalia akan berada dalam situasinya sekarang?” kata Erdogan.

Di New York, ketua agensi kemanusiaan PBB, Valerie Amos yang baru pulang dari Somalia dan Kenya mengucapkan terima kasih kepada penderma yang sudah pun menyumbangkan sejumlah AS$1.3 bilion (RM3.9 bilion) tetapi katanya, PBB memerlukan hampir sekali ganda jumlah tersebut.

“Kami perlu menyalurkan lebih banyak bekalan makanan dan pemakanan, air, peralatan kebersihan dan rawatan perubatan kepada mereka yang amat memerlukannya.

“Kami menghadapi krisis kebuluran yang masih merebak di Somalia dan dengan tahap penderitaan yang begitu meluas, segala usaha perlu dilakukan dan diteruskan pada bulan-bulan akan datang,” kata Amos.

Atas sebab itu, PBB meminta bantuan tambahan AS$1.2 bilion (RM3.6 bilion) kerana banyak lagi nyawa yang perlu diselamatkan di timur laut Afrika, katanya. – Agensi

HULURKANLAH BANTUAN, SEDIKIT PUN JADILAH SEKADAR YANG TERMAMPU!

3 comments:

ummiross said...

InsyaAllah ummi dah ambik no akaun, memang kesian betul terutama kanak2,mereka semua saudara seagama kita, patut sangat dibantu

-Sara- said...

mmg sedeh tgk kanak2 kat sana hari2 mati sbb kebuluran :(

Dhymalk dhykTa said...

semoga saudara2 di somalia mendapatkan perlindungan Allah dan mereka bisa menikmati kehidupan normalnya kembali,amin