iklan

Followers

Pages

Monday 22 August 2011

Senaman fizikal dan minda yang lengkap!

Ramai orang tahu antara tips bila nak sihat kena juga bersenam. Macam-macam cara senaman yang kita pernah dengar dan mungkin pernah buat. Ada yang obses, malah ramai juga yang malas nak bersenam. Akulah tu jenis bersenam ikut mood.

Habis malas nak bersenam pun tentu yang rutin 5 kali sehari ini kena buat juga. Ada pula alarmnya yakni azan bila nak buat senaman tu. Setiap rentak dan gerak telah diatur dengan baik dan teliti untuk kesihatan kita jika kita kaji kebaikannya secara lebih mendalam.

Bukankah Islam itu indah? Solat setiap 5 waktu bukan sahaja senaman untuk kesihatan fizikal tetapi juga terapi minda yang sangat menenangkan jika dilakukan dengan tertib dan berhemah.

Wah! Solat boleh jadi terapi untuk elak mati pucuk. Simple je terapinyakan! Baca SINI.

Bak kata Tengku Nizam, inilah petua untuk Wajah dan hati yang cantik bersama 13 rahsia yang lain di SINI!

Betapa lengkapnya senaman yang diaturkan dalam Islam. Kelebihan solat bukan hanya diakui oleh kita sebagai umat Islam, malah kajian oleh mereka yang bukan beragama Islam juga turut bersetuju. Bacakan sedikit kupasannya di SINI oleh Ng Siew Chok.

Hebatnya solat itu wajib berwuduk sebelum menunaikannya. Setiap anggota wuduk itu antara celah-celahan yang sering culas untuk dicuci ketika mandi terutamanya di kalangan kanak-kanak. Kerana wuduklah belakang telinga kita bersih, hidung pun bersih, wajah terasa segar dan lembap, tangan dan kaki diyakini kerap di cuci dan sebagainya.

Luangkan masa membaca Ganjaran berwuduk dengan sempurna.

Inilah kehidupan sihat yang kita inginkan telah pun diatur oleh Allah sebaiknya. Hanya kita saja yang sering tidak ambil peduli dengan kasih sayang Allah pada kita. Ambillah sedikit masa untuk mendengar youtube tentang kelebihan solat ini untuk kesihatan sepanjang hayat sama ada dalaman mahu pun luaran.



Bagaimana solat pun, lakukan dengan tertib ye! Jangan laju sangat sampai macam dalam entry Solat jangan lupa, tiang agama!

1 comment:

Dhymalk dhykTa said...

sholat memang sangat fenomenal karena didalamnya terkandung makna secara lahir maupun bathin, sholat juga sebagai obat untuk jasad agar selalu sehat. terima kasih sharenya