iklan

Followers

Pages

Sunday 30 January 2011

Serai pun tak kenal?

Aku minta anak aku, Asyikin ambilkan serai dalam peti sejuk. "Serai tu apa mama?". Adoi! Anak aku tak kenal serai. Ni lah serai sayang oiii... Dulu aku rajin juga tanam serai ni sejak dok rumah bujang lagi. Senang nak capai. Sejak pindah tahun 2007 ni tak sempat nak tanam sebab malas betul aku nak buka pintu belakang rumah tu. Jawapannya beli kat pasar le... kena tanam ni. Jenguk blog http://agrohias.blogspot.com/ ni. Bukan serai je ada, macam2 pokok lah tuan dia tanam termasuklah anggur.

Penerangan tentang serai di sini. Bukan projek serai tau!

Gambar serai yg 3 batang ni aku copy dari blog Cik Manggis. Aku terjumpa kat google . Mohon maaf ye Cik Manggis sebab tak minta kebenaran dulu. Bila tengok blog Cik Manggis ni memang terliur sungguh aku dibuatnya. Gambar serai ni aku jumpa di entry nasi kerabu ; favorite aku!

Aku tunjuk le Asyikin gambar serai ni. "Oooo....tau! Tau! Ikin pernah nampak mama guna untuk masak!". "Dah tau tu pegi ambik..jom tolong mama masak!". Mama ajak macam pandai sangat memasak... hantam sajalah. Macam ni le ceritanya "Memasak!...buat je!"

Bukan setakat budak2, aku rasa yg besar2 ni pun mungkin ada yg tak kenal apa itu serai. Kalau ditanya rupa jintan manis, halba, lengkuas, bunga lawang, kayu manis & segala macam bahan dapur tu memang terpinga-pinga tak paham. Jenguk2lah blog list aku di tajuk Blog Selera.

Terima kasih Resepi Raidah kerana aku copy paste gambar rempah-ratus ni. Aku ni memang tak boleh tengok resepi2 sedap ni. Terliur! Meriah blog Resepi Raidah ni, ada petua dapur, syurga di dunia ; bukan hanya ada sajian jasmani malah melengkapi dgn sajian rohani. Aku cadangkan korang jenguk blog ni. Aku letak kat Blog Pilihan aku, biar jangan lupa.

9 comments:

Asri Alam said...

bila agaknya aku ada isteri. nak suruh dia belajar masak semua resepi tu. hehe

Liza @ Adzriel AB said...

lelaki pun boleh juga. kan ramai chef lelaki skrg. Insyaallah, kalau ada jodoh tu akan sampai juga sama ada kita mencari atau sang puteri datang sendiri.

Hanis Azla said...

anak2 saya pun tak kenal juga kalau kita sebut nama benda2 tu.. kena tunjuk baru tahu apa namanya.. susah betul nak minta tolong ambilkan bahan dalam peti ais.. he..he..

MumMe said...

Mumme nak pelawa serai ni...serai Bandar Baru Bangi mali...

yanamib said...

ehehh klu xpernah msk mmg xtau lerr serai tu ape =P

ummiross said...

ingat serai,ingat tom yam, suka aroma serai dan limau purut yang bersatu dalam periuk...

Liza @ Adzriel AB said...

hanis : itu yg kena ajak ke dapur selalu..

yana : yana kena khatam betul2, nanti dak encem merajuk...camner.

mumme : serai mana, lengkuas ada kat seksyen 7..he..he.. ha..yana pulak suka limau nipis.

ummiross : tomyam...sedapnya.. suka juga.

Asfan Ash said...

kenal je serai.....tp kkdg kalau dah campur2 potong2 xhengat ah haha

Liza @ Adzriel AB said...

arc : dah sedap sangatlah tu..he..he..