iklan

Followers

Pages

Tuesday 25 January 2011

Alamak! Wajib pasang beg udara?

Aku confuse juga dgn berita ni. Ada satu ayat dlm surat khabar kata semua kenderaan baru kena pasang 'air bag' tahun depan. Satu ayat lagi semua kenderaan diwajibkan pasang 'air bag' tahun depan. Memangle suspen, sebab kereta kesayangan aku ni bukan saja tak de 'air bag', 'seat belt' penumpang belakang pun tak de.

Aku ingat malas le nak pasang 'seat belt' tu sebab teringin nak satu set baru terus.. berangan dulu. Tapi bank pulak tak approve sebab komitmen lebih tinggi drp gaji. Yang aku pi letak income ciput tu silap juga...letak le RM10k ke! Kononnya banyak sangat. Income tak menentu, kadang ada kadang tak ada. Aku bukan ada payslip pun. Tapi aku tak pernah miss bayar hutang bank. Tak ada rezeki le tu nak merasa kereta baru.

Info pasal 'air bag'. Yg general je ye..bukan utk jawab kuiz!
- elak penumpang/pemandu cedera teruk bila hentakan kuat akibat eksiden.
- tak jamin keselamatan kalau tak pakai 'seat belt'... so pakai 'seat belt'
- berfungsi sekali je... kalau dah terbuka, kena pasang balik le.
- kos pasang baru lebih kurang RM3k...

Ini info yg aku baca kat kosmo...share utk semua.

4 comments:

mrs jamal said...

mahalnya kos nak pasang smpai 3k? baik la g oder kete baru

Liza @ Adzriel AB said...

macam2 boleh buat dgn 3k tu kan.

Hanis Azla said...

3k ke nak pasang airbag.. tak tahu pulak semahal tu harganya. boleh buat bayar muka keta baru tu kak...

Liza @ Adzriel AB said...

gud idea lah hanis. idok le kak liza nak korbankan 3k tu sebab nak pasang airbag. tukor je kereta baru. cat keta baru pun murah lagi.