iklan

Followers

Pages

Tuesday, 31 May 2011

Banyaknya duit! Ada makna ke?



Aku kaya..... apa boleh buat dengan $25 million dollar ni? Banyak tu, bagi 1 million pun dah lebih dari cukup. Apatah lagi 25 million, Dollar pulak tu. US dollar lah agaknya. Tukar ke RM dah berapa? Selalunya email begini akan masuk ke kotak 'Spam' aku, boleh pulak dia selamat ke inbox.

Tengok tajuk pun dah tau email menipu. Tapi aku masih tak faham mengapa masih ramai yang boleh tertipu dengan email-email begini. Begitu juga bila ada orang nak berkenalan dalam facebook.

Ini antara mesej yang tiba dalam inbox di facebook aku. Aku tak delete pun sebab saja nak buat rekod. Aku tak terima pun bila diaorang 'add' aku.



Hensem...mmm boleh tahan. Posing macam model aje. Nampak kaya juga dengan lokasi-lokasi menarik. Memang menggoda. Kita tak kenal mereka dan prasangka buruk aku mereka tak faham budaya kita dan niat mereka umpama 'ada udang di sebalik batu'. Boleh prasangka buruk macam tu?

Apa niat aku nak terima mereka sebagai kenalan baru? Bukan aku boleh niaga barang-barang aku kat Adzrien Shoppe tu kat depa pun. Blog aku pun depa nak baca pun tak faham. Aku nak pergi melawat tempat depa? Jauh sekalilah!

Sebenarnya aku takut dengan kes-kes penipuan yang berleluasa sekarang ni. Depa lelaki akan hantar mesej-mesej begini ke dalam inbox wanita yang sudah berkahwin. Hubby aku pulak dapat mesej dari wanita asing untuk berkenalan. Jantina berbeza sebagai daya penarik.

Guna nama Islam untuk berkenalan? Maaflah abang, saya tak yakin dengan anda walau pun mungkin benar anda jujur. Itu lebih baik bagi saya untuk tidak menerima anda sebagai kawan baru dan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan pun dengan tidak menerima anda.

Bagi aku, bila menerima teman-teman baru dalam facebook haruslah berhati-hati. Friendlist aku baru nak cecah angka 909 orang tapi aku tak 'published'kan senarainya pada orang lain. Kadang-kadang ada orang yang suka 'add' berdasarkan 'friendlist' yang kita ada.

Biasanya aku terima setelah jenguk sekejap 'info' orang berkenaan. Kalau aku rasa OK, aku terimalah, kalau tidak abaikan saja. Tapi kalau ada yang sering guna bahasa yang tak sedap aku mendengarnya, ada unsur-unsur bongkak dan asyik nak 'tag' aje memang bakal aku 'remove' kan aje. Pagi ini pun ada yang tag aku, aku 'remove' dari 'wall' facebook aku aje. Satu kali lagi dia tag memang 'remove' nama dia teruslah. Baca kisah tag 'Tag aje bukan Tag Heuer'

Sunyi atau bosan bukan alasan untuk kita TERLALU peramah dalam Facebook hingga tergadai segala maruah dan harta benda. Janganlah hanya kerana ayat keramat "You are very beautiful" atau pujian seumpamanya membuatkan kita lupa diri. Itulah yang aku tak faham dengan mangsa-mangsa penipuan cinta di Facebook. Terlalu berani agaknya! Sebaiknya jangan dilayan akan pujian-pujian begini dari insan yang korang tak kenal pun asal-usulnya.

Tak ada maknanya bagi aku benda-benda macam ni!

4 comments:

Sofya said...

kat fb untuk org2 yg saya kenal ja..

blog plak setakat ni hanya kenal di alam maya saja..

kayzie said...

tu la kak..mcm2 cara org nk menipu..kena hati2 n jgn mudah sgt percaya

ummiross said...

bestnya N3 Liza ni, satu kupasan yg patut dibaca untuk panduan. Kat email ummi pun benda2 macam ni terlepas jugak, macam2 taktik dan cara, teringat ulasa kat MHI pg tadi, dalam diri manusia ni ada sifat tamak, kerana sifat tu lah kita mudah tertipu

diana said...

betul la..
ramai yang tergoda dekat facebook tu..
bahaya betul..
tergoda dengan lelaki/perempuan ada..
tergoda dengan kain baju pun ada..
hahahah