iklan

Followers

Pages

Tuesday 17 May 2011

Kek coklat - kecilnya dunia ini!



Pagi-pagi lagi aku terdengar bunyi hon kapal kat depan rumah. Sedetik saja bunyinya. Kalau 2 saat pun mau ada yang mengamuk nanti. Aku pun menjenguk ke tingkap. Rupanya kereta kecik aje... MyVi bersuara besar.

Kelihatan seorang lelaki sedang berdiri sambil memegang beg plastik yang aku kira seperti berisi kotak kek di depan rumah jiran aku. Seperti aku kenal lelaki itu dan aku yakin sangat. Aku mengenalinya sejak aku mengenali hubby aku zaman bercinta dulu.

Apa hal pagi-pagi di depan rumah jiran aku ni? Kelihatan lama juga menunggunya. Aku pun keluar rumah sambil menarik tempat gantung baju aku ke tengah halaman. Kasihan pulak melihat dia menunggu lalu aku pun menegur dia "Nak kak Liza tolong ke?". "Tak pe kak, dah nak keluar tu!". Kelihatan mak jiran aku baru nak buka pintu rumah.

"Orang lain cuti hari ni, korang kerja!" aku terus menegurnya. "Apa nak buat kak! Biasalah!" jawabnya. Sejak aku mula kenal dia hingga sekarang uniform yang dipakainya sama saja dengan uniform suami aku, sama tempat kerjalah tu. Kalau perayaan bukan muslim mereka akan tetap bekerja kecuali cuti tahun baru Cina yang cuti sehari aje. Semua cuti di bawa ke cuti hari raya puasa dan raya haji. Walaupun hari ni cuti hari Wesak, mereka tetap bekerja seperti biasa.

Mengenalinya sejak tahun 1994 rasanya di waktu usianya masih baru habis SPM, hinggalah kini sudah punya anak. Kini tinggal berdekatan juga dengan taman perumahan aku. Kadang-kadang ada juga aku terserempak dengannya di pasar malam Bandar Seri Putra. Kecilnya dunia ini ye!

Tak tahulah pulak rupanya isterinya ada jual kek secara on-line. Harga pun berpatutan aje. Senanglah aku lepas ni. Tak payah susah-susah nak beli kat kedai, order saja dengan kawan sendirikan lebih mudah. Dapat juga membantu bisnes kawan sendiri. Wah! Jarak penghantaran hingga ke Shah Alam. Luas juga pasarannya.

Kalau nak cuba, bolehlah order kek di kedai Gula Hangus ni : http://gulahangus.blogspot.com/

2 comments:

ZWAN SABRI said...

aiseyh, 17 tahun da kenai.. lama tuu.. btw, kek tu nampak macam sedap..

MySuaraBlog: Pilihan Lelaki : Wanita Bekerjaya atau Suri Rumah?

jeBateja said...

waka....waka....terima kasih kak...xplore....ahakz