iklan

Followers

Pages

Thursday 24 March 2011

Kad Touch n Go buat hal


Semalam aku tak jadi ke KLCC seperti yang dirancang. Client nak jumpa di PWTC. Jadi aku naik komuter di stesen Bangi Lama. Dua kali pusing juga aku mencari parking untuk kereta aku. Nasib le Nursyafikah aku tu kecik molek. Dapat le menyelit muat-muat antara kereta Kancil dan Naza Ria. Parking kat situ bukan ada tanda garisan pun untuk tentukan lot-lot parking. Itu yang menyebabkan depa semua parking ikut suka je.

Aku memang selalu guna kad 'touch n go' bila nak naik komuter ni sebab nak cepat le kononnya. Masa aku sampai tu penumpang yang menunggu taklah ramai sangat. Aku tengok komuter yang menghala ke Seremban park agak lama di stesen Bangi Lama tu. Masa aku sampai nak park kereta pun komuter tu dah ada kat situ hinggalah aku duduk di bangku dalam stesen tu, ia masih tak bergerak. Tak 'improve' lagi rupanya service diaorang ni.

Bila komuter sampai aku naik hingga ke hentian Bandar Tasik Selatan. Plan nak transit LRT Rapid KL le pulak untuk terus ke PWTC.

Masa aku sentuh kad 'touch n go' aku untuk masuk ke ruang LRT, besi penghadang tu tak buka. Angin le pulak rasanya. Aku pergi ke kaunter diaorang nak tanya. Bila staff situ check kata komuter dah tolak lebih kurang RM17 dari kad aku, baki ada dalam RM2 lebih je. Apa hal pulak dari Bangi Lama ke Bandar Tasik Selatan cajnya sampai RM17 lebih? Aku tak ingat nilai yang tepatnya. Macam-macam andaianlah yang staff tu bagi tapi aku malas nak dengar dah sebab hati dah panas. Dia minta aku check di kaunter komuter. Terima kasihlah dik ye... elok-elok nak cepat jadi lambat pulak! Sabar je lah.

Terpaksalah naik ke tingkat atas semula ke kaunter komuter. Staff di situ suruh aku call nombor yang ada pada kad 'touch n go' tu. 5-6 kali jugalah aku try call barulah dapat bercakap dengan operatornya. Sebelum bercakap kena tarik nafas bagi lega dulu, senyum! Aku takut angin baran aku datang bila bercakap dengan operator tu nanti.

Operator tu kata mungkin aku ada sentuh dua kali sama ada masa masuk atau keluar tadi. Agaknyalah masa keluar tadi sebab tempat sentuhnya tak mesra pengguna. Aku confuse sama ada nak sentuh lambang 'touch n go' kotak bawah lambangnya. Dia mintak details aku untuk refund duit tu. Proses ambil masa 3 minggu. Lamanya! Yang aku pelik bila last detail yang diaorang dapat detect adalah data 2 hari lepas. Lambatnya sistem depa detect ye! Kena improve ni... he..he..

Geramlah aku sebab aku baru je top-up RM20 pada kad aku tu sejurus sebelum naik komuter di kedai dekat rumah aku. Aku ada sekeping not RM10 je dalam wallet. Itu pun aku cilok RM4 dari drawer kecik milik Aishah untuk belanja sekolah ugama Asyikin dan Azri. Aku tak ada duit kecik masa tu.

Kononnya nak terus ke KL dengan tambang guna kad je dan ambillah duit kat mana-mana ATM. Nasib ada RM10, kalau RM2 memang tak lepaslah nak beli tiket ke PWTC.. melilau pulak aku nak cari ATM. Akhirnya beli tiket manual jugalah.. elok nak cepat jadi lambat pulak. Terpaksalah call client kata delay masa. Nasib client ok je.

Pengajaran buat aku bila nak sentuh kad 'touch n go' tu kena perati betul-betul. Pelik juga, dah berpuluh-puluh kali selama aku turun naik KL tu ok aje! Semalam pulak dia buat hal! Adalah tu yang Allah lebih mengetahuinya.

1 comment:

Hanis Azla said...

sian akak.. itu yg klu berjalan kena stand by duit lebih sikit dalam purse kan.. klu tak haru juga jadinya.. saya pun pernah ada problem dgn kad t&g ni.. Duit ada lg dalam rm80 kot.. tp kad tak baca klu touch.. pergi buat report bagai.. mereka kata akan hantar kad baru + pulangkan duit tu semula.. tp sampai sudah.. tak dpt2 pun..