iklan

Followers

Pages

Tuesday, 15 March 2011

Petua mudah awet muda

Solat bukan sekadar perkara yang wajib dilaksanakan sebanyak 5 kali sehari tetapi punya banyak kelebihan-kelebihan disebaliknya. Ia merangkumi senaman fizikal yang sangat bersistematik dan senaman minda yang sangat menenangkan jiwa jika dilakukan dengan penuh kusyuk dan ikhlas. Kerana itulah solat itu juga menjadi petua awet muda yang sangat semulajadi.

Sebelum solat wajib kita mengambil wudhuk mengikut tertibnya. Wajah kita dibersihkan dari kotoran dengan air yang bersih dan segar. Ia menjadi minuman buat kulit wajah agar lembap dan segar. Begitu juga anggota-anggota yang lain seperti tangan, telinga dan kaki. Semuanya menjadi bersih dan segar setiap 5 kali sehari.

Badan juga sihat bila bersenam. Begitu juga bila kita bersolat yang ada pergerakan seperti rukuk, sujud dan duduk. Semuanya ada tertib dan caranya yang tersendiri. Aku pernah terbaca dalam akhbar tak lama dulu tentang bagaimana orang Korea setuju dengan pergerakan seperti solat orang Islam itu menyihatkan otak dan badan.

Setiap bacaan dalam solat yang dibaca dengan penuh kusyuk juga mempengaruhi minda kita agar bersyukur dan merendah diri kepada Allah. Yang menjadi masalah bila dibaca seperti ingin habis cepat saja.

Jadi, tunggu apa lagi... jom solat! Banyak faedahnya!

4 comments:

Anisa Hang Tuah said...

dah lame tak bersenam...

Oreo said...

Yeay,jom solat banyak faedahnya

Adzriel AB said...

Anisa Hang Tuah : Betul tu..entah dah berapa kali kawan ajak gi aerobik.. ada je halnya.

Adzriel AB said...

Oreo : jgn berlengah lagi..