iklan

Followers

Pages

Thursday 31 March 2011

Berapa had laju untuk bas dua tingkat??

Aku drive di lebuhraya hala Seremban untuk balik ke rumah selepas ambil Aishah di sekolahnya. Aku memandu di lane tengah dengan kelajuan agak perlahan, cuma 80km/jam.

Melalui cermin pandang belakang kelihatan sebuah bas dua tingkat sayup-sayup di belakang berada di lane sebelah kiri sekali. Aku kira kelajuan bas itu melebihi aku kerana pergerakkannya agak pantas menghampiri aku. Lalu aku menukar lorong ke lane kiri sekali bila aku lihat bas itu memotong lori di hadapannya.

Aku sengaja menambah kelajuan kereta aku hingga mencecah 100km/jam. Tiba-tiba bas dua tingkat yang berada di lane tengah tadi mula memotong kereta aku. Berapakah kelajuan bas tersebut? Sudah tentu melebihi 100km/jam. Ini bas dua tingkat. Berapakah had laju yang dibenarkan untuk bas dua tingkat?

Tragedi kemalangan jalanraya di lebuhraya yang melibatkan bas masih lagi aku ingati. Ngeri untuk dikenang.

2 comments:

Ujang9897 said...

dorg besar...dorg berani..

manueng said...

bygkan apa perasaan pnimpang bas tu? mesti mengucap panjang...huhu~