iklan

Followers

Pages

Sunday, 26 June 2011

Cek mek molek sungguh



Berjaya juga aku menghasilkan kuih cek mek molek ni dengan dibantu oleh Asyikin dalam menggentel-gentel macam bola ragbi yang panjang. Pertama kali buat! Orang lain dah berkali-kali, aku pulak anak dah lima baru nak cuba buat.


Bola ragbi yang bujur untuk disepak ke sana-sini. Tapi kuih ni lagi bujur! Tak boleh sepak, kena makan. Isinya ubi keledek, tepung gandum dan gula. Tiga bahan saja yang diperlukan tapi sedap bagi mereka yang suka. Selera orang bukannya sama.

Gambar ni jelas sikit agaknya daripada yang di atas. Pakai HP Nokia buruk aku tu je.

Ada resepi terselit di blog teman aku bersama kisah manisnya orang Kelantan... Ecehhh... orangnya manis, makanannya pun manis. Jaga-jaga dengan kencing manis.

Seronok juga dapat sama-sama memasak dengan anak. Biarkan dia mencuba! Walau pun kecil dan ringkas saja aktivitinya tetapi itu pun pengalaman berharga buatnya. Seperti juga kalau menggoreng telur, merebus telur atau buat telur separuh masak... semuanya pasal telur. Kalau tak pandai memang tak menjadi lebih-lebih lagi telur separuh masak. Salah gaya terlajak jadi telur rebus.

7 comments:

Cik Ezy said...

kuih ni sdap!
suke2!

Mrs. Farhan said...

Sedapnyeeee. Dah lama x makan. =P

Syazwan said...

kuih nie sedap!!..

nak satu.
heheh.
boleh tak kak liza ?

kakchik@ella said...

feveret kc ni. lama tak buat.

Dinas Aldi said...

ni first time cek tengok kuih cek mek molek..

konpem molek cek mek molek itu :D

jeBateja said...

wah kak....apsal tak miss call..kalau tak...leh bawak pinggan gi rumah....ahakz

Sofya said...

kuih tradisional pantai timur kan..