iklan

Followers

Pages

Friday, 24 June 2011

BILA SI ISTERI BERBLOG.. SI SUAMI dan ANAK ?


Amboi... tajuk segmen Ben Ashaari kali ini tak boleh kalah ye!
Sajalah tu nak korek rahsia bagaimana para ibu berblog, apa respon suami dan anak-anak.
Boleh juga dikongsi dengan para ibu yang lainkan.

Ada yang nak join? Baca SINI... untuk anak dan suami pun ada!

Waktu kerja aku memang fleksibel, bila jumpa client dah tentulah aku kena keluar. Segala kerja-kerja mengisi dan edit dokumen akan aku buat dirumah. Kemudian semua dokumen akan aku hantar ke pejabat sama ada di Bangsar, Cheras atau Seremban. Ikut kepentingan dan keperluan aku untuk memilih lokasi mana yang sesuai pada waktu nak hantar.

Jika tiada temujanji dengan client
Awal pagi dah tentu kena hantar anak-anak ke sekolah. Kerja rumah pertama dah tentu aku akan sidai kain yang aku dah masuk dalam mesin basuh malam tadi. Kemudian buang sampah. Selepas tu aku terus buka laptop aku mengadap blog. Entry pertama aku karang seawal 8.00 pagi. Sementara itu mesin basuh mungkin bekerja juga... anak 5 orang, kain banyak nak basuh. Siap entry published, aku sidai kain lagi.

Aku keluarkan bahan-bahan beku untuk lunch anak dari peti sejuk dan letak dalam sinki dapur. Kemudian baru mula buat kerja-kerja yang patut berkaitan dokumen client. Biasanya kena mula pukul 9.00 pagi. Macam masuk pejabat la, tapi kat rumah je.

Kalau idea muncul, mengelat juga aku buat entry dulu kejap. Jangan amalkan selalu ye. Mentang-mentanglah boss adalah diri sendiri. Walau pun bekerja sendiri, kena berdisiplin juga. Kalau tidak akibatnya aku tanggung sendiri, duit masuk kurang le.

Biasanya bila jam dah mula pukul 12.00 tengahari aku akan mula masak dengan pantas. Prinsip ala kedailah kononnya. Masak simple-simple aje untuk lunch anak-anak balik sekolah. Azri sampai rumah dengan van sekolah lebih kurang pukul 1.00 petang, kemudian baru Asyikin tiba setengah jam kemudian. Biasanya pukul 1.00 memang siap masak dah. Diaorang berdua akan makan, mandi dan bersiap dan tunggu van nak ke sekolah ugama pada pukul 2.15 petang.

Mereka berdua aku tinggalkan aje di rumah. Amirul pula balik jalan kaki aje dan biasa tiba di rumah pukul 2.00 petang. Aku kena ambil Aishah di Bandar Baru Bangi pula yang keluar pukul 1.15 petang jika tiada tusyen. Kalau tak dia balik lewat dalam pukul 2.30 petang. Sementara tunggu aku tiba, dia akan lepak di pusat sumber sekolah.

Biasanya pukul 2.15~2.30 petang dah sampai rumah semula. Sambung mengadap laptop sampai 6.30 petang. Keluar pergi ambil baby Arif dari rumah pengasuh. Masa tu Azri dan Asyikin dah pun balik dari sekolah ugama. Kena mula memasak untuk dinner pulak. Ringkas-ringkas aje!

Jika sempat aku sambunglah mengadap laptop selepas pukul 8.30 malam. Jika tidak sambunglah pagi esoknya. Tengok keadaan anak-anak juga terutama si kecil Arif yang baru berusia 2 tahun. Kadang-kadang menaip dengan dia nak bermanja duduk diriba aku.

Aku biasa melipat kain, menyapu rumah, mengemas dapur pada waktu malam aje. Kadang-kadang basuh kain dan gantung terus waktu malam di bawah tangga aje. Esok pagi baru alihkan ke luar. Baju-baju yang nak digosok semuanya aku buat waktu subuh. rutin yang selesa sejak zaman sekolah lagi. Kalau buat malam tu ikut mood je.

Jika ada temujanji dengan client
Aku tetap hantar anak ke sekolah dan sidai kain. Kemudian terus masak secepat mungkin untuk lunch. Jika sempat, aku buatlah satu entry ringkas. Jika tidak kenalah aku sediakan segala dokumen yang perlu untuk temujanji.

Biasanya aku kumpul 2-3 temujanji di satu-satu tempat. Senang nak jumpa, tak delah kalut nak utara dan kemudian nak kejar ke selatan pulak. Sekitar Lembah Kelang je. Biasanya aku tutup temujanji aku seawal pukul 4 atau 5 petang supaya aku dapat sampai rumah dalam pukul 6 petang. Takut nak layan jem, terutama di KL tu.

Itu rutin hari bekerja. Kalau hari Sabtu dan Ahad selalunya jarang aku buat entry. Bila sempat aje sebab sibuk dengan anak-anak.

Hubby aku tak kisah sangat pun. Cuma kadang-kadang dia perli juga "Mama sekarang busy! Asyik mengadap laptop je!". Aku sengih je! Kalau dia dah cakap macam tu, aku terus shutdown je laptop tu. Toksah gaduh-gaduh! Suami lagi penting daripada blog.

Anak-anak pun banyak membantu aku siapkan kerja-kerja rumah seperti melipat kain masing-masing. Sekali-sekala tolong memasak, membuang sampah, jaga adik kecilnya dan menyidai kain terutamanya masa cuti sekolah. Jadi.. tidaklah berat mana sangat pun. Malah yang Aishah dan Asyikin selalu tolong tukarkan pampers si kecil..he..he..

Boleh nak berblog tapi berusahalah agar semua kerja rumah siap. Dalam ertikata yang lain, tanggungjawab sebagai ibu dan isteri tu settle. Banyak juga kerja yang terbengkalai, tapi cepat-cepat cover esoknya. Penat juga! Inilah kehidupan, kena lalui juga.

Terima kasih pada hubby dan anak-anak tersayang kerana terpaksa memahami minat aku ni..ha..ha.. jangan marah yanggg!!

7 comments:

Eyrique Ettiqazz said...

satu persamaan kita gosok baju waktu pagi...dr zmn sekolah sampai la sekarang,mmg x pernah gosok waktu mlm...x lengkap pg kalau x gosok baju.....relaks beno rase tp tu yg x bestnya....

Alya Esprézzo said...

yuhuuuuuu..alya terjah! hehe..walaupun dah jadi isteri masih lagi boleh berblog kan? hehe happy blogging sis! :)

aku dan segalanya said...

hahaha...bz ngan laptop eh?paham2 je la kan

Ina said...

betul la tu...suami dan anak lagi penting dari blog..blog hanya sekadar mengisi masa lapang ja...saya pun kalau tengah berblog,anak nangis..cepat2 tutup ja laptop..tak nak suami buka mulut...kalau nanti dia buka mulut jadi susah pula..

diana said...

kak liza lagi sibuk dari saya ye..
hehehe...
saya boleh lagi guling2 depan tv kalau jam 10-11 pagi tu..
:p

ariana's said...

Salam ziarah. Selamat majujaya dalam dunia blogger dan kerjaya serta family..
apa yg penting ..time management..barulah semua ok..:)

Puan Kutu said...

wah pandai k.liza bahagi masa.oklah janji kerja, famili n minat berblog dapat selaras..