iklan

Followers

Pages

Monday, 27 June 2011

Lipas goreng tepung...eeewww!!



Nampak sedap dan rangup... krup-krup bunyi kalau makan ni. Tapi aku tak boleh kalau nampak rela depan mata ni, maunya termuntah agaknya. Tengok gambar je boleh le lagi... jumpa kat SINI. Kalau nak lagi terperinci boleh baca kat SINI.

Baby Arif aku kalau nampak makhluk ni merayap, "mama! kokoch! kokoch!". Cockcroach lah maksud dia. Si lipas yang memang musuh tradisi aku. Kalau nampak je memang kena spray dengan shieldtox le. Tak ada kompromi lansung. Tak sempat capai shieldtox, aku capai je apa benda yang ada untuk ketuk. Bukan macam kawan aku INI, boleh pulak main tampar je lipas tu. Gelilah woiii!

Emosi sikit bila nampak lipas. Bukan emosi geli, emosi marah!

Setiap malam aku akan sediakan dua botol susu kosong untuk Arif. Kadang-kadang dia terjaga nak susu di tengah malam, kadang-kadang tidak. Setiap botol aku pastikan ada penutup putingnya macam ni. Botol susu BPA free ni!

Pastikan putingnya sentiasa bertutup sebelum dan selepas anak menyusu sebab si lipas ni suka sangat nak menggigit puting botol susu. Teringin benar gamaknya. Korang lena tidur, bukannya perasan pun si lipas datang. Lipas ni pengotor, jadi jangan terleka dengan kebersihan botol susu anak. Takut dapat penyakit pulak nanti.

Lipas banyak membiak kalau ada ruang-ruang tertentu dalam rumah yang lama kita tak bersihkan seperti dalam stor, bilik air, ruang bawah dapur, tempat tong gas, bawah katil dan almari. Jadi kena rajin-rajin le mencuci... penatnya!

2 comments:

fadhdeela said...

yaaakksss kak gelinyer!!! pernah gak lipas merayap kat kaki alamakkk geli nyer!!

Sofya said...

alamak.. macam bilis gerong campur kacang yg kat padang besar tu la plak...