iklan

Followers

Pages

Thursday 16 June 2011

Tiga beradik perempuan



Gelihati pulak bila aku tengok gambar ni. Ini semasa adik aku bertunang tahun 2004 rasanya.. ada entry adik aku kat sini tentang Majlis Bersejarah. Gelihati tengok gelagat aku sendiri yang spontan memeluk adik aku. Siapa kakak siapa adik ni gamaknya.

Dulu aku ada sekeping gambar kami bertiga pada tahun 1985 yang duduk di atas tangga kayu belakang rumah. Masa tu adik aku baru berusia 4 tahun, aku 12 tahun dan kakak 19 tahun. Tapi dalam gambar ni usia kami 23 tahun, 31 tahun dan 38 tahun. Eh! Kakak aku 38 tahun masa ni? Usia aku sekarang ni le... tahun 2011.

Sekarang pun walau dah beranak-pinak, kami tetap kamcing tiga beradik perempuan dalam jarak usia yang jauh antara satu sama lain ; 30 tahun, 38 tahun dan 45 tahun. Bergaduh tetap ada tapi kejap aje macam masa kecik-kecik dulu. Tak sempat habis sehari kami dan boleh gurau semula. Masing-masing pun ada loyar buruknya.

Aku ada dua orang lagi abang yang dah pun berusia 42 tahun dan 47 tahun. Semua dah masuk era rambut jarang. Alhamdulillah, semuanya ngam dah mudah muafakat. Muafakat membawa berkat dan perlulah saling bertolak ansur. Kalau dengan orang lain kita boleh mesra, dengan adik-beradik perlulah lebih lagi. Darah yang mengalir dari hasil ibu dan ayah yang sama, mengapa harus ada persengketaan.

9 comments:

Puan Eka said...

betul..tak faham dengan adik beradik 2,3 orang pun boleh bergaduh2..

sedangkan adik beradik ramai berbelas pun okey jer lagi....

ummiross said...

waa kakaknya yang baju biru tu nampak manja dan ayu sekali...

FadhDeela said...

sama la muka korang..huhuhu btol2 photostat nie kak :P

Zura said...

gaduh manja kan...hehe...

Unknown said...

saya dengan adik beradik tak ngam..
tak rapat..
mungkin sebab masa naik sekolah menengah semua duduk berasingan..
lagi satu sebab saya tak reti nak ambik hati depa.nak ambk hati depa kena ada duit.saya tak kaya.kerapkali la diketepikan..dah biasa pun.lagi senang mcm tu sebab saya hidup cukup untuk suami,anak dan mak..kecik sikit tanggungjawab tu..hehehhe

Ati Masrif said...

seronok saje ye

sayu pun ada sbb hubungan kita
dgn my only sister tak rapat
dah lah jauh dok nun di utara

Guru said...

seronok ada adik beradik ramai...

Hanis MY said...

gojes! sy pun salu gaduh dgn akak tp kejap je pastu baik semula hehe...

atuk said...

Assalamualaikum Liza

orang kata
carik2 bulu ayam
lama2 bercantum juga

Wassalam