iklan

Followers

Pages

Wednesday, 20 July 2011

Hati-hati dengan bahaya elektrik



Haippp!! Jangan usik... bahaya elektrik tu!

Inilah respon Arif bila aku kata "Jom naik atas!". Maksud aku dah tiba waktu nak tidur, jadi kenalah naik ke tingkat atas.

Sibuk benar dia nak tutup suis plug TV dan komputer! Dia ingat sama macam lampu kenalah tutup juga. Nak tutup suis lampu dia tak sampai. Jadi akalnya tertumpu pada suis plug.

Baguslahkan sebab jimat elektrik sikit, tapi adik kecil lagi! Biar mama yang buat!

Hati-hatilah dengan budak sekecil ini, takut tersentuh pin soket yang masih ada elektrik tentulah bahaya. Terkejut juga dia kena sergah dengan aku... lepas tu mengekek je gelaknya. Ingat mama main-main ke?

Aku ni kalau pasal elektrik memang tak ada 'kowtim'. Kalau nak repair apa-apa kena ambil langkah-langkah keselamatan yang perlu. Kalau badan hangus, menangis pun tak guna.

Siapa yang suka sentuh suis dengan tangan yang basah tu harap hentikanlah tabiat tu. Sangat bahaya. Ramai yang buat setiap kali keluar dari bilik air.

7 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bahaya bila ada anak kecik.mmg kena perhati selalu

diana said...

sekarang memang suis2 dok bawah ye kak..
dulu orang buat umah suis dok atas,..
maknanya orang sekarang makin malas berdiri gamaknye..
heheh

syiela said...

budak2 ni tgk kita buat dia pun ikut konon nak membantu tapi tak tau benda tu membahayakan diri

Aku Ibu Muda said...

wani la tu...suka sgt tutup suis dgn tgn basah

sekali terkena renjatan (nasib baik sikit), terus insap sampai sekarang

Ct Aja said...

hi3...cerdik bdk 2...hati2..

Ummiross said...

budak2 memang suka mencuba, semua benda dia nak explore kan Liza...

Cik Puan Zura said...

anak kita sama la kak..suke tol tutup suis..pantang sebut JOM terus dia tutup semua suiz yg ada...hehe...bahaya...