iklan

Followers

Pages

Tuesday, 5 July 2011

Puasa dah dekat, apa azam kita?

Tak lama dah nak puasa ni.. Apa persediaan kita. Aku harap lupakan nak bermewah-mewah semasa berbuka puasa. Hasilnya membazir, diet pun entah ke mana dan nak solat pun jadi lelah bila terlebih-lebih makannya.

Jom buat senarai perkara-perkara tak baik yang susah kita nak tinggalkan semasa bulan puasa :

1) Mengumpat tak ingat dosa
2) Leka dengan TV
3) Tidur berlebihan di siang hari
4) Makan berlebihan
5) Melewatkan solat terutama Maghrib
6) Kerap mandi - membazir air tu.
7) Terlebih shopping kuih raya dan baju raya

Selebihnya boleh catat dalam kertas dan tanamkan azam tak mau buat dah!

12 comments:

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

takleh la nk azam puasa penuh..cume bab membazir tu memng kena krg kan =)

mintak jasa baek kwn-kwn komen entry nie. maera tgh join contest. mekasih.mmuahhx..

http://mid-sayang.blogspot.com/2011/07/saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

ir yien 9897 said...

azam yien
yien nak berkepit dengan
mak yien..

nak kutip pahala
menjaga hati mak =))

Aku Ibu Muda said...

azam kali ni nak berjimat2 beli baju raya anak...hehe

tu yg usaha belaja jaet sendiri

tak mo macam raya pertama dulu, smpai nambelas pasang baju kakak...ahaha

fadhdeela said...

Selamat Berpose kak Liza..deela ngah berusaha pose ganti..hihihi :P

diana said...

tidur tu je yang paling susah nak tinggal sebab dah jadi tabiat setiap kali lepas sembahyang subuh saya tidur semula..
hehhe...

ummiross said...

elok tu, kita cuba sama2 sedapat mungkin

faisal apardi said...

betul...yg prnting puasa kali ni lbh baik dr pose thn lepas...mungkin ni yg terakhir..kita pun xtau....

Muhammad Burn said...

azam nak berbuka sdp2... haha

nelly said...

azam lepas tak tercapai ag ~~

Kak Aya said...

hmm kalau boleh nak khatam quran dlm tempoh sebln bulan puasa.

ummiarissa said...

azam tahun ni lepas habis puasa terus ganti puasa yang tinggal..taknak tangguh-tangguh lagi....waaa...ni tengah ganti puasalah ni..lagi 2 hari je...

Sofya said...

list tu bkn utk azam masa bulan posa ja lebih baik kalau dpat kekalkan.. :)