iklan

Followers

Pages

Thursday, 21 July 2011

Rilek hari ini, anak yang masak!

Bestnya aku hari ini! Itulah untungnya kalau anak-anak dah besar masa umur aku belum pun 40 tahun. He..he.. dua tahun je lagi. Bukan lama mana pun nak cukup 40 tahun.

Petang tadi anak dara sulung aku si Aishah buat bihun goreng. Asyikin pun turut membantu menumbuk ikan bilis. Amirul tolong juga mengacau bihun dalam kuali. Aishahlah yang sediakan bahan-bahan atas panduan aku. Jadi pengarah je aku! Seronokkan!

Tadi Aishah ajak aku ke kedai sebab nak beli bahan-bahan buat sandwic tuna. Aku tak ajar pun bahan-bahan yang perlu. Dia yang pilih sendiri mayonis, telur, dan tuna. Kobis dah ada untuk gantikan salad. Tak jumpa cari sos lada hitam di kedai. Aku pulak malas dah nak ke kedai lain. Jadi aku cadangkan dia tumbuk je lada hitam yang ada di rumah.

Roti gardenia pulak beli yang saiz panjang. Rumah aku ni memang tak bolehlah nak beli saiz yang biasa tu sebab tak cukup nanti.

Malam ni kiranya makan sandwic je laa.. he..he..

Bila balik rumah, Aishah jugalah yang memotong bawang, kobis, merebus telur dan segala-galanya. Ini semua pengaruh sandwic buatan kakak aku yang Aishah pernah buat bersama-sama dengan kakak sepupunya (anak kakak aku). Adalah yang diubahsuai sikit oleh Aishah.

Tak sempat pukul 9.00 malam pun, sandwicnya dah habis pun makan dek adik-adiknya. Aku pun dapat rasa dua keping je.

"Sedaappp!" Arif kata. Dia pun suka!

"Cepat betul habis roti!" Asyikin pula menambah.

Sekali-sekala biarlah anak-anak nak buat. Aku dulu pun memasak untuk mak ayah masa cuti sekolah seawal tingkatan dua. Bila aku balik bercuti dari asrama, aku masaklah untuk makan tengahari sementara mak dan ayah aku pergi menoreh getah.

Masak yang simple aje. Biasanya dua aje iaitu masak ikan dan sayur.

"Kalau kakak tak buat sendiri, takut nanti tak pandai nak memasak macam kawan kakak tu!", komen aku pada Aishah. Dia pernah ceritakan pada aku tentang kawannya yang suruh kuatkan api supaya ayam yang digoreng cepat masak. Janganlah garang sangat api tu, takut dalamnya pulak tak masak, luar pulak yang hangus!

5 comments:

Kak Aya said...

wahhuntung ye kalau anak-anak dah besar macam tu.....anak kita masih kecil2 lagi,umur dah banyak

Eye_nee said...

Dah boleh diharap anak dara kamu...didikan sedari awal mmg berbaloi...

Muhammad Burn said...

memasak mmg seronok. sy suka memasak nih.

memang patut pandai dah pun. dah besar.

Siti Hajar Masri said...

bestnya..sng maknya..;p

Ummiross said...

waa dah pandai masak anak2 Liza, bestnya mama bolehlah rilek sekali sekala..