iklan

Followers

Pages

Saturday, 30 July 2011

Perut leper, air pun kurang!

Petang semalam Arif demam dan muntah-muntah. Kenapa pula? Aku check mulut dia, tak ada ulser pun. Jangkitan kumankah? Semua yang dia minum dimuntahnya semula walau pun dah bagi ubat tahan muntah.

Sebelum tidur dapat juga habis minum sebotol susu. Risau juga takut kurang air. Perut pun dah leper. Sepanjang malam tidurnya terganggu. Mungkin pening kepala. Panas sikit, aku pun masukkan ubat di punggungnya saja.

Pagi tadi lampin yang aku nak tukar masih kering. Dia kencing dibilik air je.. memang kurang air ni. Kemudian dia buang air besar, seketul-sektul macam kambing punya je najisnya. Kena pujuk minum ni.

Sukanya dia makan kuih ketayap, habis 3 ketul. Bukan aku buat, hubby beli awal pagi tadi.


Tapi sayang, lepas tu muntah semula. Walaupun begitu mulutnya mengomel juga sekali-sekala nak bergurau. Kesian my baby.. Nak bawa ke Hospital An Nur juga ni sebab klinik An Nur dekat rumah ni tutup pada hari Sabtu.

Melihat anak yang kurang cergas dan tak bermaya menimbulkan kerisauan yang amat sangat. Itu baru sehari dua. Membaca kisah mereka yang menderita bertahun-tahun di Somalia dan melihat anak-anak mati kekeringan membuatkan air mata aku menitis : Rintihan di Somalia. Apatah lagi di Ramadhan yang hadir ini.

9 comments:

Ct Aja said...

alhamdulillah kan kak kita duduk kt malaysia ni... moga anak akk cepat sembuh..

izahdaut said...

ngapa ye.. silap makan ke? elok la gi klikik kan, sebab kalau anak muntah2 tu mmg kena check.. semoga baby cepat sembuh...

hihi ketayap also my feberet..ka liza.. slmat mnunaikn ibadah puasa yee

Sunah Sakura said...

harapnya anak akak cepat sembuh yee... kesian pulak asyik muntah balik..

diana said...

tak sihat ke??
kesian nya..

ye la kak..sedih bila ingat sebab dunia anak2 ni
yang sepatutnya adalah kegembiraan je..
tapi kita manusia ni yang bertindak tanpa memikir..kesan nya pada anak2 yang tak tahu apa2 ni..

ummiross said...

eh eh , favourite Arif sama dengan ummi, kita gang ye Arif, jangan lupa makan ubat..

S..U..D..@..I..S said...

keklinik saja mungkin kurang air

jeBateja said...

uikkk....bahya...bahya....dah gi klinik ke kak....mcm ne dia sekarang...??

NaeBlog said...

semoga Arif cepat sembuh...
Memang sedih tengok kanak2 di Somalia
serba kekurangan... apatah lagi musim kemarau...

armouris said...

lagi info tentang kurang air di SIHAT SELALU - Kurang Air Rosakkan Organ