iklan

Followers

Pages

Saturday 4 June 2011

Don't judge a book by its cover

Kata-kata Mohamad Shuhmy Shuib dalam facebooknya.
Blognya di SINI.

Renung-renungkanlah!

Janganlah menghakimi menurut apa yang nampak, tetapi hakimilah dengan adil..
Kita sering tidak menyedari ketika kita melihat seseorang, dan dalam sekejap, kita langsung memutuskan apakah kita akan menyukai mereka atau tidak.. Kita selalu memandang menurut penampilan luar orang, tetapi Allah melihat pada hati..

Kita tidak akan tahu persis hati seseorang, sebab itu jangan menghakimi menurut apa yang nampak.. Kita perlu mengambil waktu untuk mengenal seseorang yang mungkin berpenampilan atau berkelakuan yang berbeza daripada diri.. Jangan langsung menyingkirkan mereka kerana mereka tidak memenuhi standar kita.. Kita tidak akan pernah tahu bagaimana Tuhan akan menggunakan hubungan itu dengan mereka di dalam hidup kita..

Dengan kata lain, ketika kita melakukan penilaian yang terburu-buru mengenai orang lain, itu seperti kita juga sedang melakukan penilaian yang buru-buru juga tentang Allah. Jangan hal itu terjadi pada diri.. Lihat ke bawah permukaannya.. Lihat kebaikan yang ada pada orang lain.. Dan tanpa kita menyedarinya, kita sedang hidup untuk memberkati orang lain seperti yang telah di perintahkan...

Wallahu'alam..

2 comments:

Cik Ton said...

ye la..kdg2 mata jugak ada buat silapkan....

Aretikz said...

bila lihat buku, bcalah juga isinya.. biarpun sdikit, tp cukup bermakna.. ^_^