iklan

Followers

Pages

Tuesday 21 June 2011

Hobi bapa dituruti si anak


Inilah komen terbaru dari CNK dalam entry lama aku : Trauma bawa sampai ke mati.

CNK kata : kak liza, sentap-sentap dada ni baca entri nih. masya-Allah. kesian si ibu. macam2 dugaan dia alami. kekadang bila tgk parents sekarang care-less dgn anak2 buat saya jadi geram. its happen when saya pergi GT Japan baru-baru ni, si anak kecik menangis2 meraung. disebabkan bunyi kereta tengah race, makanya volume budak kecik tu tenggelam dek kuatnya volume racing car tu. si ayah boleh buat bodo je dgn anak dia and si ayah boleh syok je tgk racing car tu smpi terteleng2 kepala dia. i was feel like nak tumbok je muka bapak dia tu, sbb langsung x kasihan si anak. why not dia pujuk anak dia bwk keluar dari seat yang rimas dan panas tu instead of layan nafsu sendiri je. haih... - CNK -

Usahkan CNK sentap, aku pun rasa sentap juga baca kisah pendeknya tentang si ayah yang tidak memperdulikan tangisan anak kecilnya di litar lumba begini. Sungguh-sungguh mementingkan diri sendiri. Jangan sampai anak mati kekejangan dek kerana menangis keterlaluan pula. Silap-silap dia tak sedar pun anaknya dah diam terus. Macam-macam perkara yang kita tak sangka boleh berlaku.

Berapa ramai para ibu bapa yang berkorban daripada meneruskan hobinya atau minatnya demi anak-anak? Tidak salah kita mengajak anak turut sama dalam hobi kita tetapi janganlah memaksa dan ikutlah kemampuannya. Kadang-kadang anak suka dan teruja dengan hobi kita, tetapi ada juga hanya mengikut kerana terpaksa.

Aku suka dengan si cilik ini. Dia mengikut jejak langkah dari minat ayahnya Hanifah Yoong yang juga bapa kepada pelumba terkenal Alex Yoong. Gambar dalam youtube ini semasa dia berusia 6 tahun, tetapi sekarang sudah pun melangkah ke alam sekolah rendah. Dekat rumah aku je.. he..he.. tengoklah aksinya yang tak padan dengan usianya. Memang hebat! Dia minat dan keluarganya menyokong!


Tengoklah Aaliyah belajar berenang seawal usia 7 bulan! Comel betul! Korang boleh search 'aaliyah yoong' di youtube kalau nak tengok banyak lagi video tentang si cilik ini bermain di air. Memang hebat. Aku paling suka little mermaid tu!


2 comments:

Ibu Muda 30series said...

pekak kot ayahnya tuu

Hanis Azla said...

mmg tak boleh nak paksa anak2 ikut suka dgn hobi kita.. tp kalau anak2 mmg enjoy dgn hobi kita mestinya rasa best.. sbb sama2 dapat luangkan masa bersama dgn minat yg sama itu..