iklan

Followers

Pages

Thursday, 24 February 2011

Dah buat ke belum?


Terkadang kita ni tak ambil kisah, terkadang juga ego menguasai diri. Semakin lama berkahwin sepatutnya cinta itu semakin di pupuk. Cinta yang halal lebih berganda pahalanya.

Semasa bercinta sebelum kahwin, boleh pula nak berpegang tangan, bersayang-sayang. Semua tu dapat dosa aje kan.

Yang aku nak sembang bukan cinta sebelum nikah ni, tapi yang dah ada lesen nikah. Cinta yang dihalalkan.

Ini perkara2 yg simple patut di amalkan oleh suami isteri, pahala ganjarannya!


1. Isteri salam dengan suami sebelum dia pergi kerja. Kalau boleh tu cium pipi. Nak cium lebih tu dalam bilik ye! Toksah tayang kat anak2 buat macam mat salleh lak. Tak manis!

2. Bila suami balik, salam lagi. Isteri sambut apa2 barang yg dia bawa balik. Saja beli jiwa... bodek dapat pahala tau!


3. Suami dan terutamanya isteri maklumkan pada pasangan masing2 bila nak keluar ke mana2 walaupun ke kedai berdekatan. Manalah tau ada nak pesan barang, tau2 dah hilang. Jangan perkara kecil macam ni jadi bergaduh pulakkan!


4. Bila suami balik kerja, jangan le isteri terus terjah dengan mengajukan segala masalah rumahtangga. Buat la air dulu ke.... kipas bagi sejuk dulu.

5. Bila berjalan berdua sambil pegang tangan pun dapat pahala. Masa bercinta sebelum kahwin boleh pula walau pun dapat dosa masa tu.

Malas nak taip banyak2 sebab yang aku maksudkan di sini adalah yang mudah untuk aku laksanakan. Kalau yang mudah pun susah nak buat, apatah lagi yang tip-top.

Kalau nak tau yang tip-top kena buka buku lah pulakkan.

18 comments:

Kujie said...

jarang salam, tapi mesti peluk tiap kali hantar suami keluar

sekarang....nak sentuh pun tak boleh

adeih...sedih niiii

Adzriel AB said...

kujie : sentuhan peluk tu dah mengeratkan kasih sayang kak jie. itu yg terbaik. memahami kesedihan kak jie.

Hanis Azla said...

Alhamdulillah.. setakat ni saya buat lg semua tu.. klu hari2 buat insyaAllah akan kekal jd amalan kan kak... dengan anak2 pun gitu juga mesti salam peluk cium sebelum tidur dan nak pergi ke mana2..

::Budak Degil:: said...

alamak!..sy belom nikah lg kak..hhuhu

mahfuzahmardy said...

assalam.. hee.. pkara wajib kena buat xmo kasi pasangan lari..
DOA pun pnting.,
kpd yg dh kawin "mge bhgia"
chill :)
('_')(")

ummiross said...

Alhamdulillah, itulah yang ummiross amalkan dari mula kawin sampai sekarang..

kyo_9 said...

alangkah indahnya jika ramai mengejar yg halal skang..

fadhdeela said...

tips yg terbaik nie kak...hihihi tpp deea xkawen lg :P

Meh singgah: Tahniah Malaysia!!!

Hanis MY said...

akak sukanyaaa terima kasih atas perkongsian... betul tu stujuu sgt2 dengan semua tu...

Hafzan Sarah said...

nice entri!! :)
nt nak apply lah bila dah dpt lesen.
hu hu

entri terbaru: Guru Seorang Blogger yg Bagus

-Sara- said...

btol3 tu kak! setakat ni, yg tu sara amalkan, alhamdulillah :)

eqbalzack said...

salam kak..
pc akak takde problem...saya punya blog under maintenance...hehe

farah fauzi said...

kene buat reference nih..hehe

Muhaimin said...

No 2 tuh saya jarang buat, masa duduk dengan mak pun jarang buat, masa nak keluar jek salam..

Adzriel AB said...

Hanis Azla : kalau dgn anak2, mereka akan ingat semuanya bila dah dewasa nanti. terasa rapat dgn kita. kalau dhn hubby, kot kalau ada tergaduh, otomatik baik semula.

Adzriel AB said...

::Budak Degil:: dah nikah nanti boleh le buat..

mahfuzahmardy : betul tu...tak susah mana pun.

ummiross : dah tau dah...ummiross mesti buat... he..he..

kyo_9 : bukan susah pun kan...

fadhdeela : bagitau akak bila nak kawin nnt. ada byk lagi petua ni.

Hanis MY : yg biasa akak buat je tu..he..he..

Hafzan Sarah : alarm akak nanti ek..

-Sara- : time merajuk pun kena buat tau.. *(^_^)*

Adzriel AB said...

eqbalzack : lega akak...suspen je..

farah fauzi : tampal kat dinding..he..he..

Muhaimin : tak pe adeq.. b4 pergi dah salam dah ok tu.

Panglima Muda said...

ye ke ?