iklan

Followers

Pages

Friday 25 February 2011

Pleaselah! Jangan le lembap sangat!

Hari ni malas nak memasak. Aku singgah kedai ni di fasa 4 tambahan nak beli nasi ayam. Ada la 3 minit aku terpacak kat situ, tak ada saper lak yg nak datang bungkus. Padahal dah angkat tangan kat cashier, dia pun panggil pembantunya "Nasi ayammmm!". Haaaaa.... tambah lagi 4 minit tak muncul2 gak. Rasa panas pulak hati aku.

Malas nak kecoh, dengan tak cakap apa2 aku terus blah. Adoiii... come on lah makcik, saya regular customer awak. Nak je rasanya aku canang akan lembapnya servis. Restoran tepi klinik tu... famous di kalangan orang Bandar Baru Bangi. Jam baru 12.27 tengahari, customer tak ramai lagi laa di hari Jumaat ni.

Aku berhenti tepi jalan depan restoran Yus & Impian Maju. Mintak 4 bungkus nasi ayam kukus. Sementara tunggu dia bungkus tu aku ke gerai sebelah yang jual kuih. Sorang customer bayar guna note RM50, dah melilau pulak cari duit kecik. Aku yang customer ke-2 menunggu le lagi. Ada lagi 2 orang kat situ idok pulak nak back-up tanya aku nak beli apa sementara kawan dia sibuk cari duit tukar! Adehhh...letih!

Aku pergi balik gerai sebelah nak jenguk nasi ayam dah siap ke... laa terkial2 lagi mengisi kicap & cili dalam plastik. Aku pun tegur budak tu "Dik! Letak je sekali dalam plastik besar!". Bior cepat sikit. Yang sorang tu baru nak hiris tomato dengan gaya yang sangat amatur. Apalah dugaan aku hari ni? Segala-galanya slow. Itu baru aku sorang kat situ... korang bayangkanlah kalau ada 2-3 customer lagi..

Adakah sebab kau baru bukak gerai? Yang aku nampak semua barang dah tersedia atas meja, cuma perlu masukkan nasi dalam bekas, potong ayam dan sebagainya. Aku tengok bergeraknya macam melenggang je... tak ada rasa nak cepat.

Pusing balik aku ke gerai kuih bila awek tu dah dapat duit tukar untuk customer dia tadi. Dek kerana aku ni jenis peramah & kadang2 susah nak pendam perasaan, aku pun luahkan rasa tak puas hati aku dengan tersenyum le "pening akak dik! Sini lama menunggu, sana pun lama juga". Aku bayor le duit kuih RM4 dengan note RM5. Nasib ada tukar RM1 ye!

Eh! Tak siap lagi nasi ayam tadi. Baru nak letak nasi ayam dalam bekas polistrin tu. Pening! Bila dah siap bungkus, aku bagi duit note RM50. Harga semuanya RM16. Alamak! Tak de duit pecah juga! Siap bagitau aku pulak tu. "Duit besar! Orang baru dapat gaji!".

Macam mana ni, kau baru start bukak gerai dah tak de duit pecah. Bukan aku beli sebungkus je. Terpaksalah menunggu pulak ye! Kawannya kata biasa tukar dengan gerai sebelah. Aku pun sound sikit dengan nada slow le.. tak baik kasar2kan "Patut baru start dah standby duit tukar, jangan harapkan orang lain!". Ye la kan... kalau kau asyik tukar dengan gerai sebelah, depa pun tak senang hati! Sendiri mau ingatlahkan.

Itu baru note RM50 yang pertama untuk hari ini. Kalau datang pulak lagi sorang bagi note yang sama? Tak ke pening nanti. Aku pun selalu kumpul note RM1 untuk duit belanja sekolah anak2 aku.

Sebelum aku blah, sekali lagi aku bagitau dia "Adik dah ambil masa akak lebih 10 minit tau!". Nasib baik kau minta maafkan... Ok lah ada budi bahasa.

Pengajarannya... tak reti nak kata laa.. Moga aku ni lebih sabar bila menangani benda2 remeh macam ni.

p/s : Nasib baik anak aku kata nasi ayamnya sedap... he..he..

7 comments:

Tieah Madian said...

Adoi..
Tu lah org melayu berniaga..
Ngee :)

Entry Terbaru: Tuan Direktor! Pilih Kasih Eh!!

Fairus Bin Mamat said...

DIA SAJA MENGUJI KESABARAN TU.. SABAU.. SABAU..

FadhDeela said...

huhuhu sabo kak..diaorg nie kadang2 nak meniaga tp xready brg2..ari tu deela hangin ngan kedai mkn kat R&R Tapah...bnda dah siap smua tp lambattt nyerrr jln pun lenggang lenggokkk!!!

Meh singgah: Daphne Iking Peluk Islam!!

Unknown said...

adeh..panas je hati ek hehehe

Dinas Aldi said...

dugaan sungguh bila kita nak cepat..adehh..

ummiross said...

nasi ayam bangi satuuu...!

solomolo said...

yg tue memang biasa...lagi best kalo kite hulur duit rm50, die bole tanya "duit besar lagi takde ke bang?"...