iklan

Followers

Pages

Saturday 12 February 2011

Menjadi juga jala aku

Plan awalnya nak buat lempeng je untuk sarapan pagi tadi. Teringat ada lagi kari ayam malam tadi & kaya yg aku beli utk roti. Lagi pun Amirul ada minta aku buatkan lempeng. Cecah dengan kaya tu sedap katanya. Amirul ni makan apa pun sedap! Tengok sini!

Sedang aku mengacau bahan-bahan nak buat lempeng, tiba2 terasa nak roti jala... he..he.. Resepi lempeng & roti jala sama je kan? Mmmm... redah aje! So.. tak jadi nak buat lempeng. Aku memang jenis suka buat resepi ikut suka hati. Sukatan bahan pun ikut suka sesedap rasa aku je. Jenguk blog Cik Manggis ni kalau nak resepi yg betul dari pakar.

Aku panaskan kuali leper dan buatlah roti jala yg aku pernah buat 2-3 kali tapi tak pernah menjadi. Ishh...teruk betulkan! Macam manalah buat roti jala pun tak pandai, anak dah 5 tu!

Sekali aku 'buat jala' atas kuali tu macam tak keluar pulak bahan ikut lubang acuannya yg banyak tu. Pekat ke? Tambah air! Adalah 3 kali try buat & tambah air!

Bila dah ok, buatlah roti jala tu dari proses memasak & menggulung. Kalau pasal gulung ni aku pandai sebab pernah tolong jiran aku buat masa tinggal kat Kajang 10 tahun yg lalu. Setiap kali buat roti jala, aku pasti teringatkan jiran aku tu... Kak Bada! Dia buat roti jala untuk berniaga. Aku tolong pulak sebab saja nak menyibuk je, bukan ambil upah pun.

Rindu Kak Bada! Lama tak jumpa sejak dia pindah, aku pun pindah. Kadang2 tu halia, serai pun kitaorang boleh share bila stok kat rumah masing2 habis. Kira share bila emergency le..! Ye lakan... tengah2 masak ada lak bahan yg tak perasan dah habis!

Tengah leka memasak, hubby lak masuk dapur menjenguk. "Meh la ayah tolong sambung buat! Mama gi siap2!". Hubby nak ngajak gi ronda Kajang. Ada nak cari barang le tu! So banyak le pesanannya buat begini2.. Hubby aku ni kalau bab memasak memang tak susah nak ajar. Dia pun suka nak belajar. Yg mengajar ni pun haru jugak!

Keluar ke Kajang pukul 11 pagi ; yg mengikutnya cuma Asyikin & Arif. Pukul 5 petang baru balik rumah. Sampai Arif pun tertidur dalam kereta, bersambung ke dalam buai kat rumah.

Sampai kat rumah, Aishah anak sulung aku tanya "Akak macam tak caya pulak mama buat roti jala. Akak cari juga kalau ada kuah kari kedai punya. Betullah! Diaorang (adik2nya) kata mama buat. Terer gak mama ye!". Cis! Kau ingat mama kau ni hampeh sangat ke memasak! He..he.. nampak sangat skill memasak aku ni kureng sampai anak sendiri pun confuse!

Kakak (Aishah) pernah dengar tak statement ni "Liza masak sedap!". Itulah kata2 perhargaan yg aku terima dari arwah ayah aku dulu masa dia tinggal dalam seminggu kat rumah aku. Ish! Terharu sungguh walau pun itulah pertama kali ayah kata macam tu. Perasan aku jap! Kalau adik-beradik aku ni baca, maunya nak termuntah diaorang! He..he..!

Tapi taukah korang, kata2 memuji atau mengkondemkan orang ni mampu mengubah tahap keyakinan terhadap diri sendiri seseorang. Bila kita tiada keyakinan pada diri sendiri, sukar untuk kita maju dalam hidup! Musuh utama kita adalah diri kita sendiri.

Maknanya, bukan aku tak boleh nak pandai memasak cuma aku kurang berusaha dan ada penyakit malas. Orang kata penyakit malas tak ada ubat! Dah lapar baru nak memasak! Tak pun gi kedai je, tak pun tapau pasar malam!

Anak 5 orang tak boleh malas... tak larat le kalau nak membeli masak siap je kan. Lagi pun kan elok ibu memasak untuk keluarga. Banyak kebaikannya.

No comments: