iklan

Followers

Pages

Sunday, 13 February 2011

Jangan kedekut dan terlalu berkira.

Tertarik dgn entry teman blogger ni : 1000 Trafik Sehari..Tips dan Cara Untuk Mendapatkanya.

Ada banyak lagi entrynya yg menarik terutama utk blogger2 yg baru nak aktif.

Bagi aku, bila kita inginkan sesuatu yg baik berlaku dalam hidup kita, janganlah kita kedekut. Tidak kira sama ada kedekut harta atau pun kedekut ilmu, sama ada dengan orang lain atau keluarga sendiri.

Kita mungkin sukar untuk mendapat sesuatu jika terlalu berkira utk memberi. Mungkin pemberian tidak setara dengan balasan yg kita terima tetapi doa orang yg menerima pemberian kita juga penting. Insyaallah, adakala masa menentukannya.

Pemberian yg sedikit tetapi ikhlas itu yg lebih afdhal. Ia lebih mententeramkan jiwa kita. Baca cerita menarik kawan aku kat sini : Bila 2 ratus jadi 2 ribu...

Insyaallah bila kita menulis dengan ikhlas, tanpa ada rasa cemburu yg merosakkan, tanpa rasa buruk sangka pada orang lain, maka pembaca akan datang dengan sendirinya. Jangan kita pula menjadi punca kepada provokasi yang merosakkan hubungan sesama kita. Akibatnya nanti jiwa kita yg jadi kacau-bilau.

Jadi.. janganlah kedekut & terlalu berkira. Belajar berbaik sangka dengan orang lain. Cuba memandang sesuatu dari sudut positif. Yang buruk tu kita jangan ikut, yg baik itu kita sebar2kan!

9 comments:

arep_lockermonth said...

yupp!!betul betul!

Adzriel AB said...

arep_lockermonth : saling mengingati *(^_^)*

Hafzan Sarah said...

setuju2!!

Hanis Azla said...

betul tu kak.. klu ada jgn berkira.. klu berlebih jgn lupa agih2kan pada org lain juga.. jumlah bukan ukuran, keikhlasan yg didambil kira.. Thanks yer kak for the link..

Adzriel AB said...

hanis : link tu sangat bermakna tau.

hafzan : moga kita sama2 menyokong di antara satu sama lain.

Lan Bingka said...

positive thinking tu bagus..:)

Kujie said...

what you give, you will get back... insyallah....memberilah..kita tak akan kehilangan apa pun

Adzriel AB said...

Lan bingka : setuju... hati pun tenang.

kak jie : ye kak jie, insyallah ia mendidik kita agar bersyukur dgn setiap rezeki yg kita perolehi & redha utk dikongsikan.

Nurul Aula said...

Thank you for the tipss... I loikee... hope can share more of entry sebegni ek!!