iklan

Followers

Pages

Saturday 23 April 2011

Anak-anak sekolah hari ni

Gambar sedap aku cilok dari blog adik NI! Ada resepi sekali

Pagi sabtu ni aku berdua dengan Arif je di rumah. Kakak-kakak dan abang-abangnya semua ada sekolah ganti hari ni. Aishah yang sulung ada rombongan kelab ke PWTC. Kelab mana pun aku tak ingat. Harap-harap dapatlah dia share gambar-gambarnya di blog dia nanti.

Amirul, anak kedua bersekolah dan akan belajar seperti biasa. Pagi tadi dah pesan dengan aku minta aku ambil dia semasa pulang dari sekolah nanti. Teringat kadang-kadang aku pesan dengan arwah ayah dengan pesanan yang sama semasa aku bersekolah rendah dulu. Itu sebelum mak belikan basikal. Penat gamaknya Amirul nak jalan kaki panas-panas balik dari sekolah. 10 minit je...dah form 1 pun. Exercise!!

Azri pula beriya-iya pesan dengan aku kata hari ni pakai baju sukan tetapi belajar juga ikut jadual hari Khamis. Ada aktiviti lain agaknya nanti. Tapi aku sterikakan juga baju sekolahnya. Bolehlah guna untuk hari Isnin nanti. Kadang tu dua tiga kali aku mengiyakan kata-katanya, geram pulak dibuatnya. Apa nak buat, dah mulut banyak macam aku juga.

Asyikin kata dia kena pakai uniform sekolah biasa dan mesti bertudung. Ada kelas fardhu ain agaknya yang selalunya ada ustazah yang akan ajar tentang solat secara teori dan praktikal. Bila sampai di sekolah dia jadi cuak bila tengok kawan-kawannya pakai baju sukan. Aku nak balik rumah ambil baju sukan, alamak lecehlah pulak dengan nak mendukung Arif ni. Pengajaran buatAsyikin, kalau memang dia tersilap tu kenalah dengar betul-betul arahan cikgu. Dia balik sekolah nanti aku akan follow-up kisah sebenar. Sekali-sekala nak kena ajar juga.

Selepas hantar anak-anak ke sekolah di kawasan perumahan aku, Bandar Seri Putra, aku lansung balik ke rumah. Cuma Aishah saja yang ayahnya hantar ke sekolah di Bandar Baru Bangi.

Aku mandikan dulu si Arif dan bagi dia sebotol susu. Elok pulak dia diam-diam baring depan TV. Sementara tu aku masakkan bubur nasi. Pagi ni kita makan bubur nasilah ye Arif. Tengahari nanti nak buat spaghetti bolognese dan nasi goreng je. Hubby dah bagi 'hint' beli sosnya dan spaghetti mentah. Tinggal aku nak memotong bahan-bahannya ajelah nanti.

Kemudian aku beri Arif roti yang aku sapukan majerin dengan sedikit kaya sementara menunggukan bubur masak. Takut pula nanti dia kelaparan. Elok pula dia diam-diam je makan di sofa sambil menonton cerita kartun di TV.

Lewat petang semalam dia tak buang air besar lagi. Sajalah aku nak 'mendorong' biar proses tu cepat sikit pagi ni. Kebiasaan Arif membuang sebanyak dua kali iaitu pagi dan petang. Jika terlewat dari biasa, aku akan lebih kerap periksa. Risau juga kalau tak perasan nanti dalam tempoh yang agak lama akan menyebabkan punggungnya merah. Senang bila kita dah faham rutin baby kita. Aku memang tak tunggu lama untuk membasuhnya. Kesian kalau baby sakit dan tak selesa. Jangan amalkan "nanti kejap mama basuh" bila baby selesai membuang. Kita yang dewasa faham pula tidak selesa, jadi cubalah memahami si kecil kita.

Lepas tu dia minta sebotol lagi susu dengan aku. Dia bagi botol yang dah kosong tadi dan bagitau aku "mama! Fufu!". "Ooooo... adik nak susu?" aku tanya dia semula. Arif menganggukkan kepalanya. Dia dah pandai mengangguk tanda 'YA' dan menggeleng tanda 'TIDAK'. Dah mudah nak berkomunikasi dengannya. Beberapa minit selepas dia selesai menyusu, dia datang pada aku dan tunjukkan punggungnya. "Adik yak ye?"... Arif angguk saja! Lega! Lepas dah cuci ni boleh masuk buai dan tidur pagi dalam dua jam. So aku bolehlah mula masak.

8 comments:

alongxp said...

seronok baca citer camni... haha... rindu zaman dulu2...

Aretikz said...

memang ada info dalam ni.. hehe..

Unknown said...

baca entry kak liza ni buat saya rasa seronoknye jadi baby..
heheheh

sitiezahim said...

hehhe patut cam kenal aje gamba tuh..hihihi :D

Liza @ Adzriel AB said...

alongxp : zaman jadi baby ke? *(^_^)*

Liza @ Adzriel AB said...

Aretikz : info jadi baby ye? he..he..

Liza @ Adzriel AB said...

diana : haa.. diana, jadi baby atau nak baby lagi?

Liza @ Adzriel AB said...

sitiezahim : mestilaa... sapa punyerkan.